giinaforseen

Direktlänk till inlägg 11 juli 2010

Hackamoore!

Av Gina - 11 juli 2010 16:45

Tänkte dela min åsikt om hackamooret till er:)


Det finna ju två typer av hackamoore eller ja två olika typer ett av dom är ju det "snälla" och där finns ett med kedja.

Här kommer bilder så ni hänger med vad jag snackar om;)

  

Detta anser jag som ett mycket snällt bett så där bara är läder och man kan sätta på nosludd på både under och över "remmen".

Jag har själv ridit på ett sådant här hackamoore på min förra ponny och då hade jag även nosludd .

På min häst funkade de i början men sen insåg han att dettta tar ju inte emot eller så så han kunde sticka med de utan att man kunde göra något direkt och sen så fick jga inte ner han i form på samma sätt.Cappe kände liksom inte direkt när man kramade eller så utan man fick jobba och visa med kroppsspråk var man skulle osv och det tror jag är ett tecken på att det är ett snällt bett man kan inte göra illa hästen eller dra för mycket men man ska inte ha ett sådant bett om man bara sitte och drar bara föör att hästen sticker eller går ej i form utan det hjälper inte utan man måste vara väldigt harmonisk och följsam med handen.

Så min åsikt är att detta kan man ha på alla hästar i paddock eller ridhus(vid uteritt anseeer jag att man borde ha en väldigt snäll häst som inte sticker eller gör något annat dumt) det brukar faktiskt vara ett mcyket bra alternativ om hästen är trött på sitt bett och tycker det är skönt med ett "bett" som inte är i mungipan och inte känner dom pulserande slagen(kramande händer,alla måste ju krama fingrarna så hästen ger  lite mer bjudning ner i form) som kommer till munnen.

detta är nog en del av min åsikt man kan ju skriva en helt bibel om detta bettet men vad tycker ni hiss eller diss??(Y)/(N)


  


Sen finns det då denna typen av hackamoore vet inte sp mycket om detta så varför kan inte ni hästmännsikor ge er åsikt om detta?starkare eller snällare än det övanför?

Hiss eller diss?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gina - 12 november 2010 21:31

Nu kände jag att de var dags,jag har fått nog av bloggplatsen problem alltid...   så nu ska ni gå in på hädanefter http://ginaforsen.blogg.se !!!!! ...

Av Gina - 12 november 2010 20:57

Tyvärr har ej haft ork att blogga,de blir ganska tråkigt ibland för jag vet inte vad ni vill läsa om ?vill ni höra någon åsikt om sakerr eller så?? :)     Det har hänt lite grejer sen sist iallafall som första tävlingen och första prisutdelning...

Av Gina - 31 oktober 2010 16:23

red jag ut en runda påp 50 min i de varma vädret :O   utvärdering: I början av rundan var hon loj och inte alls på arbetshumör.. Men hon var jägtte duktig,på denna rundan har jag alltid fått hoppa av då hon vägrat gå vid vissa tillfällen men ...

Av Gina - 31 oktober 2010 16:13

IDAG lastade vi för andra gången :D   idag så hade jag spöet direkt bakom och parerade när de behövdes,de tog nog två minuter sen var hon inne haha! Så himla duktig i ungefär 30 sec höll hon på att dumma sig(stegrade och hoppade åt sidan(de är ...

Av Gina - 31 oktober 2010 15:57

Igår hoppade jag igen!   Hoppade som ett S med enkel hinder.   Mamma filmade som ni snart kommer kunna se ;)   Utvärdering: Honda kändes seg och lyssnade inte alls för ytter när jag red fram,även dom första sprången vek hon sig utåt men...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards